Sigur nu vrei un mar?

Marul vorbeste despre o tentatie, periculoasa, dar resimtita atat de puternic, incat iti este imposibil sa ii rezisti. Il regasim in povesti sau in mituri. Alba ca Zapada musca din mar si lesina. Adam si Eva gusta din mar si lumea lor se modifica pe data.
Orice asemenea ispita are intotdeauna o latura negativa, precum si o alta pozitiva care este evidentiata prin modul cum se desfasoara in continuare actiunea. Alba ca Zapada isi revine dupa ce sicriul in care se afla este scuturat de slujitorii Feciorului de Imparat. Intr-o alta versiune a povestii, insusi Printul este cel care o salveaza, cand, intr-un gest de ramas bun plin de admiratie, o misca, iar bucatica de mar otravit este astfel eliminata.
Cedand tentatiei din gradina Raiului, Adam si Eva descopera ca sunt goi si se simt rusinati. Dumnezeu le va da haine, dar sunt nevoiti sa plece din Paradis unde se simteau atat de fericiti, fara posibilitatea intoarcerii. Vor avea insa acces la cunoastere, vor capata constiinta de sine, acces la mai multe emotii si la un cu totul alt mediu la care li se cere sa se adapteze.
Tentatia capata o mai mare forta in prezenta celui care ademeneste. Desi acesta este privit de obicei ca un personaj negativ, in realitate el isi impinge victima spre evolutie. Astfel incat basmele nu ii aloca niciodata in totalitate o semnificatie malefica. Conteaza mai putin motivele prea putin altruiste pentru care el recurge la o asemenea atitudine, cat cum este incorporat ceea ce se petrece de catre cel supus la corvoada si ce invata cel din urma din toate acestea.
Intre dorinta si realitate se duce in aceste personaje o apriga batalie. Prima se bazeaza pe tensiuni inconstiente dificil de stapanit – aceasta este partea invizibila, de care, asa cum spun si basmele, nu poti fugi – cel mult te poti ascunde sau o poti ignora – oricum va ajunge la tine. Cea de-a doua este in directa legatura cu capacitatea de control care apartine fiecaruia, partea constienta din noi, cat si cu acceptarea interdictiei intr-un plan concret.
Nu putem vorbi despre ispita fara atractie. Eroii pacaliti isi doresc in secret sa treaca peste interdictie. Imparateasa (mastera) – alias regina – recurge la un siretlic si deghizata in taranca – femeie batrana si zdrentaroasa – isi ofera marfa cu abilitate, punand-o intr-o lumina favorabila: Marul este rumen, arata extrem de apetisant.
Alba ca Zapada ezita, dar cele din urma se lasa convinsa sa il cumpere, iar mai apoi sa-i simta si aroma, trecand peste sfaturile bune primite de la pitici. Mastera musca ea prima din jumatatea neotravita, iar splendida demonstratie de viclenie isi atinge tinta: Alba ca Zapada cade rapusa de otrava din cealalta jumatate atat de imbietoare.
Eva observa cat de stralucitoare par fructele in bataia soarelui si mananca unul, apoi i-l intinde si lui Adam, ce ii urmeaza exemplul, trecand astfel si el peste cuvintele lui Dumnezeu, ascultand promisiunile mincinoase ale Sarpelui, in fapt Satana, care afirma ca vor avea parte de si mai multa fericire si ca vor fi la fel de intelepti si de puternici ca Dumnezeu.
Personajele pozitive pot avea de asemenea propriile motivatii atunci cand impun o restrictie. Piticii isi doresc prezenta Albei ca Zapada in viata lor pentru beneficiile evidente. Ea ingrijeste de casa, se poarta frumos cu ei etc. Dumnezeu ii vrea pe Adam si Eva in preajma sa si nu se da in laturi la randul lui sa ii minta pentru a-i feri de pericole: Vor muri daca vor gusta fructele dintr-un anume copac.
Lupta dintre “pozitiv” si “negativ”, in fond doua pulsiuni ale eroilor basmului, pare sa indice dorinta acestora de a cuceri mai multa autoritate, noi teritorii, dezlegandu-se astfel de lanturile care i-au inrobit pana atunci. Sa depasesti limitele impuse implica si capacitatea eroilor de a indura o pedeapsa, pana la castigarea autonomiei: Alba ca Zapada trece prin multe evenimente neplacute, iar eroii biblici sunt alungati din Rai.
Personajele negative contribuie astfel la maturizarea victimelor, invatandu-le pe acestea ca independenta poate fi cucerita, dar implica intotdeauna un pret, precum si curaj – iar povestea lasa loc si pentru o anume doza de naivitate sau incredere a lor in cel care inseala. Astfel, marul trebuie cumparat. Alba ca Zapada nu-l va primi pur si simplu, va plati pentru el, iar personajele biblice culeg fructele, ceea ce presupune tot un efort, de data aceasta, fizic.
Furia protectorului este mare in prima faza a despartirii de cel care joaca rol de “odrazla” sa , dar in cele din urma iubirea invinge. Cei 7 pitici accepta mersul asta al lucrurilor si se bucura pentru Alba ca Zapada. Dumnezeu trece cu vederea incidentul si ii asigura pe Adam si Eva de mai multa fericire in viitor, dandu-si astfel implicit binecuvantarea sa, prin proiectarea unui viitor luminos al celor pe care i-a avut atata vreme in apropierea sa.