Cu cine iti petreci Craciunul?

“Nu cu mine. Asta e sigur.” O remarca usor trista, usor cinica, pe care o poate rosti o persoana care se simte respinsa de catre celalalt cu care se afla intr-o relatie despre care crede ca este una apropiata. In momentele acestea de sarbatoare, fiecare se gaseste alaturi de persoanele de care ii pasa si in preajma carora isi doreste sa se afle. Dar uneori nu se intampla deloc astfel. Exista cateodata impresia ca daca se imparte intre doua sau mai multe familii, fie ele reale sau fantasmatice, lucrurile se rezolva de la sine si decizia potrivita iese in cale in cele din urma. Uneori, exact asa se intampla, alteori, nu. Sa discutam astazi despre ceea ce eu numesc, mai in gluma, mai in serios, “sindromul amanta”, pornind de la un studiu de caz oferit chiar de industria cinematografica autohtona.
“Marti, dupa Craciun” (2010), filmul regizat de Radu Muntean, este un film pe care l-am urmarit cu mare interes in weekendul trecut. Pentru mine a fost o surpriza placuta, deoarece s-a dovedit a fi foarte bine regizat, cu un excelent joc actoricesc si cu o actiune simpla, dar extrem de realista.
O familie constituita din trei membri (sot, sotie si copil – o fetita) duce o existenta relativ pasnica. Sau cel putin asa crede ea, familia, pana cand lucrurile se complica. Paul Hanganu, casatorit de zece ani cu Adriana, cu care are o fetita, Mara, in varsta de opt ani, se indragosteste de medicul fiicei sale (Raluca, de profesie dentist) si incepe sa joace pe front dublu. Acasa totul pare sa fie ok, ei se inteleg foarte bine, au viata sociala, sunt activi in plan profesional.
Am vorbi de ceea ce s-ar putea numi “cuplu exemplar”, cu vechime in spate, despre o familie fericita. Prietenii ii considera implicati intr-o relatie serioasa si adevarul exact acesta este. Insa barbatul incepe o relatie extraconjugala cu Raluca, tanara de 27 de ani, de care se simte atras. Din primele secvente ale filmului ai senzatia ca nu este vorba despre o simpla aventura.
Cei doi comunica foarte bine, nu doar sexual, se simt in largul lor impreuna, se respecta, se iubesc, au multe afinitati si incredere unul in celalalt. De altminteri, Paul Hanganu, este infatisat drept un barbat matur, interesat de ceilalti membri ai familiei sale. In preajma Craciunului se straduieste sa se imparta intre ei si Raluca, ceea ce este cat de cat facilitat de faptul ca serviciu sau (lucreaza la o banca) ii permite libertate de miscare.
Sotia, Adriana, care lucreaza in domeniul justitiei, apare la randul ei ca o persoana draguta, o femeie fidela, interesata de familie, in special de Mara, fetita lor, acum in clasa a patra, care traieste prin urmare intr-un climat familial propice. Parintii nu se cearta, sunt atenti unul fata de celalalt, precum si fata de ea, care este cuminte. De altfel, Mara apare ca punctul de rezistenta al conflictului filmului de la inceput pana la sfarsit.
Cand ea trebuie sa beneficieze de ingrijire de specialitate in ortodontie, tatal este cel care se ocupa de majoritatea aspectelor. O duce si o aduce de la medic, discuta cu sotia problemele Marei, cantaresc impreuna optiunile, nimeni nu vrea sa impuna nimic s.a.m.d. Familia in sine, asa cum este ea prezentata nu pare deloc plictisitoare, desi totul este molcom. O relatie calma, placida, fara nimic care sa erupa. Simti, e adevarat o anume incarcare in aceasta atmosfera.
Paul Hanganu, implicat in cele doua relatii cat se poate de serioase, nu intentioneaza sa renunte la niciuna din femeile vietii sale. Le iubeste si le trateaza frumos pe amandoua, cautand sa le protejeze. Tine cont de sentimentele lor. Evita intalnirile in trei pe cat poate, se straduieste sa nu-si supere in vreun fel sotia, ascunzand relatia extraconjugala, despre care nici nu isi inchipuia ca va deveni una atat de serioasa.
Atras de magia cuplului cu Raluca, tanara cu care se vede clandestin, incearca sa duca mai departe o viata echilibrata, mai ales ca amanta sa ii da voie, prin atitudinea sa de amanta perfecta. Raluca, o femeie frumoasa, inteligenta, bine pregatita profesional, o iubeste pe Mara, nu manifesta nicio retinere in a se implica tot mai mult in relatia de cuplu cu Paul si nu ii pretinde nimic. O vedem in ipostaza unei persoane complet lipsite de gelozie, cel putin in prima parte a filmului.
Raluca i se daruieste lui, traieste clipa, fara a visa la vreun viitor impreuna. Nu pare sa o intereseze ultimul membru al triunghiului conjugal si se ocupa mai departe atat de barbat, cat si de Mara, ale carei probleme dentare par a se inteti pe masura ce Paul devine tot mai indragostit. Il vedem cum dupa Craciun nu rezista tentatiei de a-si mai duce fetita cu masina la un ultim consult inainte de trecerea in noul an.
Cei doi soti isi cunosc in general programul unul celuilalt si-l amenajeaza de asa natura cat sa fie mai mult timp impreuna, desi au parte si de numeroase momente de evadare din rutina cuplului. Numai ca, by chance, Adriana si-l modifica in ultima clipa pentru a fi alaturi de sot si fetita, astfel incat deodata le vedem pe cele doua femei in cabinetul stomatologic, fata in fata. Postura se dovedeste delicata pentru cei doi indragostiti…
Raluca, desi nu da niciun semn vizibil de tulburare si se poarta impecabil din punct de vedere profesional in cabinet, o data ajunsa acasa devine cu totul alta, cazand prada unei crize de isterie fata de Paul, care o suna si cauta sa se scuze pentru inopinatul incident. Mai apoi, Raluca se evapora din peisaj, iar Paul este pe urmele ei, invocand o chestiune bancara care nu suporta amanare, de asa natura ca el este fortat sa se deplaseze din Bucuresti pana la Constanta, unde este acum tanara sa iubita.
N-o sa va rapesc bucuria de a viziona acest film, detaliind peste masura actiunea, insa ma voi opri in articolul urmator asupra dramei care se ascunde in acest trio conjugal, drama care merita analizata, pentru ca evidentiaza unele aspecte de care ne putem lovi in viata cotidiana atunci cand ne asteptam mai putin. Pana atunci, Craciun fericit tuturor!