Ultimul an impreuna

Cuplul conjugal este in permanenta supus tentatiilor, in special atunci cand partenerii devin cu timpul camarazi si… cam atat. “Marti, dupa Craciun”. Sotia si amanta se intalnesc pe neasteptate prin forta imprejurarilor, iar sotul este pus in incurcatura. Trebuie sa aleaga cu cine doreste sa isi continue viata dupa acest moment: Impreuna cu aceeasi persoana din ultima decada sau cedand dorintei de a fi cu amanta sa. Care este impactul pe care il are o astfel de poveste asupra celor implicati? Aceasta este tema pe care am propus-o in articolul de saptamana trecuta.
Paul Hanganu, protagnistul filmului romanesc “Marti dupa Craciun” (2010) se lasa prins in mrejele unei alte relatii, cea cu medicul stomatolog al fiicei sale. Raluca, tanara de 27 de ani de care se indragosteste, o trateaza pe fetita lui, in varsta de 8 ani, Mara. Filmul o prezinta ca pe o persoana bine calibrata emotional, deschisa si amabila.
Fara indoiala, personajul masculin este pus in fata unei dileme morale: Sa ramana cu sotia sa pentru a o creste mai departe pe Mara sau sa alcatuiasca un cuplu oficial cu persoana de care se simte atras si fata de care nutreste sentimente puternice. Tergiversand sa ia o hotarare, momentul culminant nu mai poate fi evitat si in cele din urma el se hotaraste.
Isi va lua prin urmare lucrurile si se va muta de acasa. Dar sotia? Adriana va simti din plin impactul deciziei sotului ei, dupa ce acesta admite ca nu mai poate trai in ceva ce a devenit o falsa relatie de cuplu, bazata pe un parteneriat. Eroina are de infruntat o trauma, aceea de a se simti respinsa, dupa ce in mintea ei, asa cum ne indica pelicula, isi imaginase ca va trai o viata cu aceeasi persoana.
M-as opri cu analiza in primul rand asupra acestui aspect, al dorintei sotiei de a fi impreuna pentru totdeauna cu cel cu care se afla in relatie, intrucat chiar acest ideal construit este cel ce ii induce suferinta. Relatiile vin si pleaca, iar noi suntem adeseori pusi in fata acestei realitati, indiferent de fantasmele noastre.
Emotional, Adriana se gaseste astfel in plin proces de catharsis, resimtind din plin tristetea pierderii, cat si orgoliu ranit, cand afla ca cealalta este aleasa. Amanta trece si ea printr-un soc, acela de a-si intalni rivala. Daca initial relatia sa clandestina cu Paul nu parea sa o deranjeze, ea fiind capabila sa savureze momentele petrecute cu el, lucrurile se modifica vizibil dupa ce se afla fata in fata cu sotia acestuia.
Putem remarca, asadar, un alt catharsis, cel al amantei, ea insasi in contact cu o realitate dureroasa, anume aceea ca in viata lui Paul exista o alta femeie cu care il imparte. Dupa acest episod, modul cum este trait modifica sensibil viziunea asupra unui fapt concret, complet diferit de constructia fantasmatica a eroinei.
Departe de a incerca sa gaseasca un “vinovat”, filmul ne aduce in prim plan trairile a trei personaje, fiecare contribuind cu propriile sale idealuri si mod de a contine propria lume fantasmatica sau pe a celuilalt. In “Marti, dupa Craciun”, protagonistii isi elaboreaza propriile scenarii pe care la nivel inconstient incearca sa le transforme in realitate.
Cand lucrul acesta nu este realizat si constientizarea este puternica, frustrarea resimtita de personaje este mare si actioneaza ca o forta care propulseaza pe o treapta mai sus trairile existente deja. Ori trauma lor indica in mod precis insatisfactiile pe care le resimt personajele si modul cum se straduieste fiecare sa le gestioneze.
Dilema morala ramane astfel prinsa in capacitatea eroilor de a raspunde, corectand ori fantasma, ori realitatea. Amanta nu isi doreste sa ii distruga mariajul lui Paul, dar in sinea sa pre-exista un ideal, anume de a fi impreuna cu celalalt si a nu-l imparti cu o alta femeie.
Protagnistul, el insusi victima a propriilor trairi, nu isi doreste sa renunte la casatorie, insa in cele din urma invinge idealul sau de a trai o relatie de cuplu reala. Finalul nu pare a fi unul fericit pentru sotie, care se vedea petrecandu-si anii vietii in continuare cu sotul sau. Trauma prin care trece Adriana pare a fi cea mai intensa, cu atat mai mult cu cat, personajul se simte cuprins de un sentiment de inutilitate, de deznadejde.
Ea vede pierderea si se concentreaza asupra ei, simtindu-se agresata de dorinta celuilalt de a trai o altfel de viata. Adriana isi asuma postura de victima, atunci cand idealul sotului nu mai coincide cu propriul sau ideal.
Trei personaje. Trei moduri de a simti, de a gandi si a recepta existenta. Daca amanta este libera, deschisa schimbarii si emotiilor, la fel ca Paul, traind in prezent, sotia este cea care isi continua viata privind in urma sa. Trecutul este astfel elaborat si capata rol de achizitie valoroasa, care trebuie protejata.
Fiecare om are modul sau de a gandi si raspunde la stimulii din interior sau exterior. Sa rezisti ispitei nu este intotdeauna usor, mai ales atunci cand lumea fantasmatica a celuilalt se intersecteaza cu a ta. Astfel, Paul este disculpat, pentru ca el nu-si doreste sa raneasca pe niciuna dintre cele doua femei si nici nu face de fapt asta.
Insa impactul trairilor personale, cat si a celuilalt vazut ca important, este cel care il impinge spre a lua o decizie, aceasta venind ca o elaborare a unor emotii cu un nivel energetic pronuntat. In fond, vorbim astfel de cel de-al treilea catharsis, cel al personajului masculin.